Siirry pääsisältöön

Työkomennus Sveitsiin

 

Pakkaaminen


c: Pixabay

 Lähtö päätös tuli nopeasti, nimittäin juttelin vain vanhan valmentajani kanssa ja sain häneltä yhteystiedot Sveitsiin. Royal Gardenin kartano ympäristö kuulosti houkuttelevalta ja sovimme illaksi steam palaverin Kiaran Rosenbergin kanssa. Meillä synkkäsi hyvin yhteen, vaikka ensimmäinen työhaastattelu englanniksi jännittikin. Saattaa olla, että jännitys johtui sveitsin aksentin pelosta, mutta Kiaran puhui hyvin selkää englantia. Ja sai hyvin selvää myös minun englannistani ja yllätyin miehen suomen kielen taidosta ja hän sanoikin että haluaa puhua kanssani tallilla myös Suomea, jotta taito vahvistuu ja hän kehittyy siinä. Lupasin yrittää parhaani, mutta vannotin etten ole mikään äidinkieleni nero.

Nopeasti siis selvisi, että minulle olisi RG:ssä ratsuttajan paikka ja pääsisin valmentautumaan myös Lurkin kanssa valmentajien silmän alle. Kiaran tuntui olevan myös hyvin kiinnostunut orista ja kysyi, saisiko hän kokeilla myös oria, jotta voisi paremmin valmentaa meitä ratsukkona ja sehän sopii minulle paremmin kuin hyvin. Mies kyseli aikataulustani, kuinka nopeasti pääsisin aloittamaan ja sovimme, että aloitan heti kun vaan saan itseni ja orini Sveitsiin asti. Ja saapuminen sinne riippuu ihan siitä mille päivälle saan rekalle paikan Travemünden reitille. Sanoin että oma bisnekseni kestää sen ja jo sovitut valmennukset voidaan perua, siirtää tai yhtiökumppanini hoitaa ne ja myös minun oma valm

entajani oli luvannut ottaa tiettyjä oppilaitani silmiensä alle.

Palaverin jälkeen aloin selvittämään reittivarausta ja onneksi ehdin soittaa vielä laivayhtiön asiakaspalveluun. Seuraavalle päivälle oli juuri tullut ison auton peruutuspaikka. Eikä laivassa ollut vielä liikaa eläinajoneuvoja, joten rekka mahtuu kyytiin. Varasin paikan heti ja sitten tulikin kiire kaivaa orin paperit ja omat paperit. Molemmilla oli tarvittavat rokotukset ja muut todistukset voimassa, onneksi. Soitin siltä seisomalta Sofialle ja kerroin uutiset, Sofia oli tallilla, sillä hänellä on iltatuntien pito ja iltatalli tänään. Sofia sanoi laittavansa Ainon (yhden meidän ratsastajateineistä, joka on lähes aina tallilla kun talli on auki pesemään Lurkin ja syöttelemään sitä siksi aikaa että se kuivuu. Kiitin ja sanoin tulevani vielä itsekin tallille.

Antin kanssa puhelu ei ollut yhtä jouheva, mutta loppuen lopuksi hyväksyi ehdotukseni, että saa asuntoni apupojille majoituspaikaksi ja henkilöautoni käyttöön festareita varten. Antti oli nimittäin hommannut jonkinlaisen vanhemman asuntovaunun, joka oli tarkoitus ottaa festareille toiseksi tukikohdaksi mukaan. Puhelu onneksi loppui siihen, että ovimiesparini ja selustani turvaaja suostui ryhtymään yrityksemme kouluttajaksi, joka oli aikaisemmin minun hommani. Jatkan itse koordinaattorina etäyhteyksin.

No hetken asiat pyörivät päässäni, mutta nopeasti hommat selkeentyi ja sain itseni ryhdistäytymään Vilma täysi-ikäinen tyttö, johon oli tutustunut baarissa (hän tekee töitä tiskillä ja minä ovella) saapui pakkaus apuun. Vilman avulla pakkaaminen oli kohtalaisen organisoitua ja hän laittoi minut hakemaan hevosrekan kotiin ja käydä tankkaamassa se.

Pienitakaisku oli ilta aikaan huomattu akkuvalo rekassa. Sitä ei ole kyllä hetkeen käytetty, mutta en uskaltanut lähteä vajaalla akulla, vaan soitin paikalliselle kuorma-auto yrittäjälle ja kysyin, olisiko hänellä myydä minulle uutta akkua. Ihan uutta ei ollut, mutta mies myi tänä keväänä, vaihdetun akun joka on ollut kiinni hänen hiekka-autossaan. Hän otti minun akkuni ja sanoi käyttävänsä sen huomenna akkuliikkeellä tarkastettavana. Mikäli se on kunnossa ja vain varaus vähäinen hän hyvittää sen hinnan laskuun. Totesin ettei itselläni olisikaan ollut aikaa käydä huomenna akkuliikeessä.

Tankin kautta tallille pakkaamaan orin kamoja. Aino auttoi pakkaamisessa ja myös muutama muu tallilainen osallistui tavaroiden kantoon. Aino oli pistänyt pikku heppatytöt pesemään jo Lurkin varusteita, joten satulat ja suitset kiilsivät puhtaina ja suojat oli kaikki harjattu sekä puhdistettu. Pystyin vain mättämään ikea kasseihin ja orin matka-arkkuihin tavaraa mitä otan mukaan. Aino oli jopa tehnyt listan Sofian ohjeiden mukaan, ettei mitään tärkeää jäisi matkasta. Huomenna minun on lähdettävä ajelemaan kahdentoista aikoihin, jotta ennätämme satamaan lähtöselvitykseen viimeistään 15.50. Autossa oli jo kasa orin loimia niin puhtaita kuin myös käytettyjä. Vuoriston juurella saattaa tulla viileäkin, joten sen mukaan loimia matkaan. Suoja kassin laitoin huopien päälle matka-arkkuun ja siihen viereen mahtuu vielä orin hoitolaukku. Satulat ja suitset kannettiin auton varusteluukkuihin, joihin laitetaan myös kasa ämpäreitä ja hoitotuotteita. Heinää kasasin auton alakerran puolilleen, jotta se riittää matkan ajaksi ja saan totutettua Lurkin sveitsiläiseen heinään. Vesikanistereita kasattiin varustekärryn taakse, jotta ne pysyvät matkan ajan paikoillaan ja pois orin jaloista. Rekan ylähyllyt täytin loimilla, joita ei vielä tarvittaisiin ja sinne tulee myös minun talvivarusteeni. Tuntui todella hassulle miettiä toppavaatteita kesällä, sillä Suomessakin on jo +20 astetta ilta-auringon laskiessa jo horisonttiin. Varustekärryyn lastattiin laivalla tarvittavia tuotteitta, kuten kuumemittaria, pinteleitä, heppanameja jne tarpeellista. Orin reissuun tarkoitetut pienemmät väkirehuannokset pakkasin valmiiksi ja vein ylähyllylle verkon taakse turvaan. Sinne ori ei ylety, vaikka se onkin vapaammassa tilassa laiva matkan ajan. Uutta purua rekkaan ja myös alakertaan muutama paali tuttua purua. Purkkeja orin omasta kaapista ja muutama tallin varastosta.

Pyysin Ainoa lähteä kävelyttämään oria maastoon. Uskallan luvata orin teinin matkaan, sillä Aino on käynyt yksityistunneillani Lurkilla ja kävelyttänyt sitä aikaisemminkin. Suurin osa varusteista on varmaan turhia, mutta silti Sofia tarkasti varusteet ja kantoi vielä lisää varusteita autoon. Toisaalta minun ei tarvitse kantaa kaikkea pois autosta, koska pidän auton sähköissä koko ajan eli se on myös talvella lämmitetty. Aino laittoi Lurkille BOT tallisuojat jalkaan ja päästi sen karsinaan iltaheinille. Aamusta se ehtii vielä hetkeksi laitumelle, mutta Aino tulee jo yhdeksän aikaa kävelyttämään oria. Aino on kyllä sellainen aarre, mistä olen onnellinen ja tiedän että hän sekä hänen äitinsä auttavat Sofiaa Suomessa, jos tulee kriisin hetkiä.

Aamuksi ei jäänyt paljoa tehtävää, sillä ajoin rekan illaksi kotipihaan, jossa pakattiin vielä omat vaatteeni ja varusteeni rekkaan. Melkein kaikki peruskodinkoneet jne siellä on valmiina, mutta mm sodastream ja ilmafriteeraus laite kannettiin kaappiin odottamaan paikalle pääsyä, jolloin ne päätyvät pöydälle. Antti kävi hakemassa mersun ja Sofia sekä Vilma tekivät viimeiset järjestelyt rekkaan. Ehkä viikon jälkeen löydän kaiken tarpeellisen miljoonasta laatikosta, joita Sofia kantoi ikeasta pari kuukautta sitten. Hetkeksi nukkumaan, jotta pääsen riittävän aikaisin ylös.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hei olen Daniel Helanto

Pientä esittettäytymistä nuoresta miehestä. Olen Oulangasta lähtöisin oleva ja 12 vuotiaana Helsinkiin perheen kanssa muuttanut. Peruskoulujen jälkeen suorittin armeijan päätyen sotilaspoliisiin ja työskentelin kaksi vuotta aktiivisesti. Loukkaantuminen työtehtävissä laittoi pidemmälle sairaslomalle ja sitä kautta jäinkin siviiliin ainankin toistaiseksi. Työskentelen nykyisin järjestyksen valvojana ja ravintola-alan monitoimi miehenä. Teen lähes joka viikonloppu töitä baareissa tai festareilla. Festareilla viettän lähes kaikki kesäviikonloput tai oikeastaan yleensä torstaista sunnuntai aamuun. Ennen omaa kilpahevosta omistin pakettiauton jota muokkailin matkailuautoksi ja sen myytyäni sain käsirahat hevosrekkaan. Kun loukkaannuin ja varmistui etten tule hetkeen palaamaan armeijaan etsin itselleni rauhallisemman työn talleilta ja vakuutusrahoilla osti nuoren orin itselleen. En ole koskaan ollut varsinaisesti ammattilainen, mutta tarvitsin fyysistä työtä ja teinkin alkuun töitä kahdella

Hyvästi kaupungin saasteet

c: Pixabay  Kuva johon rakastuin myynti-ilmoituksessa. Power Jumpissa satuin vahingossa törmäämään muutamaan tuttuun ja sovin talli esittelyn puhelimitse. Huomasin nopeasti että kappas on aika pakata Lurkin ja omat kamat ja muuttaa kolmen tunnin ajomatkan päähän helsingistä. Oviparini, sekä ykkösmieheni lähes kaikkii festari tilaisuuksiin on aina Topi ja kysyinkin kiinnostaako lähteä töihin pääkaupunki seudun ulkopuolelle. Sofia eli Topin avopuoliso löysi heti töitä baarista ja ilmoitti olevansa myös erittäin kiinnostunut ryhtymään Danielin yhtiökumppaniksi hevospuolella. No nyt Aholan pariskunta on molemmat Danielin yhtiökumppaneita ja yritystoiminta istutettiin uuteen kaupunkiin tai no oikeastaan kylään. Vientareen kylä tarjoaa täydellisen aloituksen. Sofia sai vakituisen työpaikan kylän kuppilasta eli pub Johanneksesta. Erittäin viehättävä paikka, jota Sofia odottaa innolla pääsevän kehittämään. Topi ja minä puolestamme laitoimme yrityssivut uuteen uskoon ja tarjosimme palveluitamme

Hevosten kertaus

  c: pixabay Voisin sanoa että elämä täällä korvessa on osoittautunut juuri niin täydelliseksi kun vain toivoa sopii. Yleensä sunnuntaista tiistaihin olemme osallistuneet Aittohaaran tallin hoitamiseen ja auttamiseen talvikunnossa pidossa. Jonkin verran olemme myös kurssittaneet itseämme eli Sofia on ajanut kuorma-autokorttia, jottei olisi kortiton ja pystyisi lainaamaan Aittohaaran kalustoa kesällä kun me otamme kuitenkin minun rekkani festareille. Topi puolestaan on päättänyt kantaa kortensa kekoon opiskelemalla kengitystä. Pakko myöntää että muskeleista on hyötyä ja myös haittaa siinä hommassa. Mutta uskoisin että Topista vielä kelpo kengittäjä tulee ainakin sen perusteella ettei suht herkkä kavioinen Lurkki alkanut ontumaan ensimmäisen kengityksen jälkeen. Lurkkia parempaa harjoituskohdetta ei toisaalta ole sillä on vahva kavion rakenne, mutta silti se reagoi herkästi jos kengitys ei ole tasapainoinen. Minä puolestani olen keskittynyt valmentamaan ja valmentautumaan, sekä kurssitta